خاطرات سردار مریم بختیاری
مطالب ویژه - مقالات

دانلود رایگان کتاب خاطرات سردار مریم بختیاری

15 مرداد 1402 003

این کتاب در برگیرنده خاطرات مریم بختیاری معروف به بی بی مریم، دختر حسینقلی خان ایلخانی بختیاری می باشد که وقایع زندگی خود را از دوران کودکی، با کشته شدن پدرش توسط ظل السلطان آغاز و با فتح تهران توسط برادرش سردار اسعد به پایان میبرد. عمده این کتاب ذکر خاطرات شخصی این خانم در رابطه با ایل بختیاری از ییلاقات و قشلاقها، ازدواجها و درگیریهای افراد با حکومت است.

خاطرات سردار مریم بختیاری
دانلود خاطرات سردار مریم بختیاری

 

از ویژگیهای این کتاب معرفی بزرگان ایل بختیاری، روابط سببی و نسبی آنان با یکدیگر می باشد او در این مجموعه تمامی برادران و خواهران ناتنی خود را معرفی و شرحی کوتاه از هرکدام آورده است. مناسبات سردار مریم با برادرانی که هر یکدر عرصه سیاست نقشی اساسی دارند چون نجفقلی خان صمصام السلطنه، علیقلی خان سردار اسعد و خسرو خان سردار ظفر از نکات خواندنی در این خاطرات است. سردار مریم در معرفی خود چنین نوشته است: «پدرم رئیس ایل هفت لنگ بود، پدر مادرم رئیس ایل چهارلنگ ها، بعد از مدتی پدرم ایلخانی متصل تمام ایل بختیاری چهار لنگ و هفت لنگ شد. تمام عربستان را دارا شد.»

بی بی مریم تنها فرزند یکی از زنان حسینقلی خان است که هیچ خواهر و برادر تنی نداشته و تحصیلات خود را مدیون سردار اسعد میداند و می نویسد که سردار به گردنش حق پدری داشته است. بی بی مریم از زنان با سیاست و کیاستی است که در ایران کم نبودند. او در کتاب خود اشاره ای جالب به سیاست مصرف گرایی میکند که چگونه می تواند یک دولت و ملت را به زانو در آورد: «اکنون در طهرانم دو روز قبل با چادر رفتم مغازه ای در خیابان لاله زار دیدم درون یک مغازه چارقد فروشی خیلی اشیاء طلا و جواهر زیر آیینه گذاشته است به صاحب مغازه گفتم: اینها مال فروش است؟ جواب داد خیر خانم اینها را خانمها گرو چارقد تور گذاشته اند. دنیایی افسوس خوردم به بدبختی ملت بیچاره ایران که این قدر بی علم و بدبخت می باشد. آنچه پول در مملکت بود عوض همین چیزها و امثال همین چیزها به خارجه رفت…».

خاطرات سردار مریم بختیاری منبعی منحصر به فرد در خصوص روابط فرزندان حسینقلی خان ایلخانی است و درضمن روایت «یک زن ایرانی و از ایل بختیاری» از شرایط سیاسی و اقتصادی با انشایی بسیار روان، شیوا و خالی از هر تکلفی می باشد.

 

جهت رویت و دانلود کلیک کنید

 

مؤلف: مریم بختیاری
ناشر: آنزان
ویراستار: غلامعباس نوروزی
سال چاپ: ۱۳۸۲
نوبت چاپ: ۱
تیراژ: ۲۲۰۰ نسخه
تعداد صفحات: ۱۹۶
قطع و نوع جلد: وزیری (شومیز)

به این نوشته امتیاز بدهید!

Admin

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

×