فروشگاه اینترنتی امروزه
موقعیت شما : صفحه اصلی » مطالب ویژه » مقالات
  • شناسه : 499
  • 13 آذر 1396 - 20:29
  • ارسال توسط :
داستان بی بی گل شیر زن ایل بابادی

داستان بی بی گل شیر زن ایل بابادی

در سالهای ۱۳۲۰ تا ۱۳۲۳ زمانی که نظام شاهنشاهی پهلوی در ضعف و در حال تغییر و‌ تحول بود، بختیاریها موقعیت را مناسب دیده و به خونخواهی بزرگان خود که توسط رضاشاه اعدام شده بودند، آمده و برای اثبات قدرت و توان خود در جایگاه حکومتی و سپهر سیاسی ایران وارد جنگ و مبارزه با […]

در سالهای ۱۳۲۰ تا ۱۳۲۳ زمانی که نظام شاهنشاهی پهلوی در ضعف و در حال تغییر و‌ تحول بود، بختیاریها موقعیت را مناسب دیده و به خونخواهی بزرگان خود که توسط رضاشاه اعدام شده بودند، آمده و برای اثبات قدرت و توان خود در جایگاه حکومتی و سپهر سیاسی ایران وارد جنگ و مبارزه با محمدرضاشاه  شدند.

در این سلسله مبارزات، بزرگان بختیاری در دسته های جداگانه ایلی و ‌گاها کنار هم زیر نظر خوانین بزرگ با نیروهای نظامی شاهنشاهی مشغول جنگ و نبرد بودند.

یکی از این جنگ ها که ایل بابادی در آن شرکت داشت، جنگ قلعه تل بود.

 

ایل بابادی از زمان شکل گیری و اعلام حضور قدرتمند هیچوقت  باج و خراج پرداخت نمی کرد و باج و خراج این ایل، شجاعت، دلیری، توان رزمی و بی باکی آن در راه جانفشانی برای جغرافیای ایران بزرگ و شکوه لربختیاری بوده است.

در جنگ قلعه تل(محلی به همین نام)لشکر بابادی در مقابل ارتش شاهی قرار داشت و بدلیل مشکلات و وجود موانع طبیعی و نرسیدن نیروهای کمکی ایلی، لشکر در کوهی با صلابت و جدا از کوه های دیگر که انسان با دیدن آن کوه‌ بی اختیار به یاد قوم تنها و پر عظمت بختیاری می اندازد، در محاصره نیروهای شاهی قرار گرفته و شرایط بسیار سخت شده بود طوری که دسترسی به آب و‌ آذوقه غیر ممکن می نمود.

در این بین شیرزنی از بابادی های عکاشه به نام  بی بی گل که در منطقه به چهارلنگ ها شوهر کرده بود، به کمک برادران بابادی خود برخاست و روزانه چندین بار از راههایی که از دید مامورین شاهی به دور بود، آب و آذوقه(آب و آذوقه روی دوش خود حمل می کرد)برای برادران در محاصره خود می برد.

 

هنگامی که لشکر شاهی متوجه شدند که این شیرزن بختیاری مشک آب برای برادران خود می برد، او را بیرحمانه به تیر بستند و این زن شجاع را شهید نمودند.

 

فرماندهی گروه مبارزان بابادی بختیاری که در منطقه در حصر نیروهای دولتی قرار گرفتند، برعهده  آرضی خان بابادی و آجعفرقلی خان بابادی بود.

 

با شنیدن این خبر، لشکریان جان بر کف بابادی به دستور فرماندهان شجاع خود صبح ‌اول طلوع بعد از اقامه نماز صبح اقدام به حمله و‌ یورش به نیروی ارتش_که آنها را محاصره کرده بودند_کردند و ‌با رخنه در آنها این فوج نظامی دولتی را شکست و‌ تار و مار کردند و شکست حتمی را با جان بر کف گذاشتن، به پیروزی تبدیل نمودند.

این سلسله مبارزات ایلات مختلف سلحشور بختیاری که در نقاط مختلف سرزمین تحت تسلط بختیاری انجام می گرفت، محمدرضاشاه را مجبور به تسلیم  نمود و به نشانه آن و برای بدست آوردن دل بختیاریها و دادن جایگاه مناسب در دولت خود، اقدام به خواستگاری از بانو ثریااسفندیاری(بختیاری)

از بزرگ زادگان بختیاری نمود و‌ او را به عنوان ملکه ایران انتخاب کرد.

وصلتی که اگر اقبال و بخت یاری می کرد، حق به حقدار می رسید، که متاسفانه روزگار و‌ چرخ گردان بخت را یاری نکرد!

 

بر هر بختیاری که از منطقه بی بی گل مرده در بین  مسیر قلعه تل و بارانگرد در استان خوزستان عبور می کند، واجب است تا به روح این شیرزن بختیاری ادای احترام نموده و نام همه شجاعان ایل بختیاری، شیرزنان تاریخ ساز و مردان سرافراز آن، که برای اعتلای نام بختیاری و‌ کشور ایران تلاش کرده و می کنند را گرامی بداریم.

 

خاطرات ثبت نشده از پیروزی ها و‌مبارزات ایل بابادی و خوانین قلعه تل آ محمد علی خان خلیلی  در دوران پهلوی

 

 

 

کانال تلگرام ایل بابادی

پاسخ دادن

ایمیل شما منتشر نمی شود. فیلدهای ضروری را کامل کنید. *

*