فروشگاه اینترنتی امروزه
موقعیت شما : صفحه اصلی » مطالب ویژه » مقالات
  • شناسه : 445
  • 13 شهریور 1396 - 0:41
  • ارسال توسط :
خودزنی تا کی و به چه قیمتی!!

خودزنی تا کی و به چه قیمتی!!

از سال گذشته تا کنون در چند نوبت دعوت به چندین همایش و جشن ادارات در سطح شهر اهواز شدم که در این جشن ها نمایش هایی اجرا می شد که اکثرا نمایشی تکراری بودن که یکی از همین نمایش های تکراری بیشتر مواقع در این جشن ها روی صحنه و به اجرا در می […]

از سال گذشته تا کنون در چند نوبت دعوت به چندین همایش و جشن ادارات در سطح شهر اهواز شدم که در این جشن ها نمایش هایی اجرا می شد که اکثرا نمایشی تکراری بودن که یکی از همین نمایش های تکراری بیشتر مواقع در این جشن ها روی صحنه و به اجرا در می آمد ، از آن جایی که در این نمایش اجرای بازیگر نقش بختیاری بسیار سخیف بود هر بختیاری را به تاسف وا می داشت و او را آزرده خاطر می کرد این موضوع مرا نیز می رنجاند و به افسوس وا داشت تا این که چند وقت پیش به اتفاق یکی از دوستان در حاشیه نمایشگاه هفته دولت در نمایشگاه بین المللی اهواز رفتیم از قضا دوباره همان گروه و باهمان نمایش تکراری به روی صحنه آمدند و دوباره تکرار مکررات !! ، دوستِ همراهم با مشاهده این اجرای زننده عصبانی می شود و قصد داشت که روی صحنه برود و با بازیگر نقش بختیاری که با گویش لری هم دیالوگ میگفت برخورد کند اما به خاطر حضور و احترام به مردم مانع او شدم اما این موضوع مرا وا داشت که با زبانی عامیانه این یاد داشت را جهت اذهان عموم و بازیگران نقش طنز بختیاری و همه همتباران لرم بنویسم.

 

وقتی یک دلقک به ظاهر طنزپرداز با لباس اصیل بختیاری روی صحنه به جای هنرنمایی و اجرای نمایشی زیبا و تاثیر گذار تن به دلقک بازی و گفتن هر نوع دیالوگی می دهد و به عنوان یک بختیاری به روی صحنه می رود و خود را مضحکه و تمسخر دیگران می کند به صرف این که فقط در صحنه باشد باید متاثر شد و گفت که حضور در صحنه و خندیدن دیگران به چه قیمتی؟!! به بهای این که روی صحنه با لباس اصیل و پرافتخار بختیاری بگویید جوراب یا گیوه ام بو می دهد و در مقابل همکار بازیگرت که از قوم دیگریست تو را هری کند و به خاطر بوی نامطبوع تو را ازصحنه خارج کند!! این تنها مورد از موارد بی شماریست که یک دلقک چندین بار در همایش های مختلف این نمایش پوچ و بی معنی را که صرفا دلقک بازیست و هیچ محتوای آموزنده و اجتماعی ندارد به اجرا در می آورد! اینجاست که باید گفت خودزنی تا کی!! در سال های متوالی مشاهده شده است که اکثر قریب به اتفاق بازیگران نقش طنز بختیاری بدترین موضوعات را راجب بختیاری ها به تصویر میکشند واقعا چه لزومی دارد و یا چه اصراری هست که بازیگر این نقش با لباس ارزشمند و پر از هویت بختیاری به روی صحنه برود و بدترین دیالوگ را کار کند تا دلقک بازی خود را به اجرا بگذارد!! در مقابل باید گفت آری این دلقک ها نه تنها هنری در جهت اعتلای فرهنگ قوم بختیاری ندارند بلکه آگاهانه یا از سر عدم آگاهی جهت مخدوش نمودن این فرهنگ اصیل قدم بر می دارند و از نقش یک عشایر ساده و نجیب روستایی جهت خندانیدن دیگران استفاده می کنند و آن چیزی که مورد تعجب و تاثر است این است که عموما چرا افرادی که با لباس بختیاری به اجرای نمایش میپردازند آن نقش حتما باید یک آدم بی کلاس و شلخته و نابلد و با بدترین الفاظ به اجرای صحنه بپردازد و چرا نباید با این همه غنای فرهنگی و افتخارات قوم بختیاری با نگاه مثبت و پرستیژی به اصطلاح با کلاس که در شآن قوم بختیاریست نقش بازی نکند و چرا با این همه ادبیات غنی و حوادث تاریخی و افسانه های بسیار آموزنده و حکایت های فرهنگی در زندگی قوم بختیاری به چنین داستان های بی سر و ته بپردازند و چندین سوال دیگر که باید از این افراد پرسید و به آنها تلنگر زد که از ماست که بر ماست. ما نه تنها این حرکات را به هیچ وجه نمی پذیریم بلکه محکوم میکنیم و این دلقک بازها را از خود نمی دانیم و چنان چه در برنامه ای دیگر تکرار شود و شاهد آن باشیم شدیدا برخورد خواهیم کرد. ضمن آن که از همه هنرمندانی که در جهت تعالی و ترویج فرهنگ غنی بختیاری تلاش میکنند کمال تشکر را داریم.

 الهیار خدری میرقائد ، کارشناس روابط عمومی و امور رسانه

 

 

 

کانال تلگرام ایل بابادی

 

پاسخ دادن

ایمیل شما منتشر نمی شود. فیلدهای ضروری را کامل کنید. *

*